Denemarken dromenland - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Elke Dortant - WaarBenJij.nu Denemarken dromenland - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Elke Dortant - WaarBenJij.nu

Denemarken dromenland

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

04 November 2012 | Denemarken, Esbjerg

En ja hoor, het is weer zover: ik heb de hele dag de tijd gehad om wat te schrijven maar nee hoor, ik moet zonodig weer wachten tot het aaaaallerlaatste moment om aan m'n verhaal te beginnen.. Zo zien jullie maar weer, ik ben nog niks veranderd jongens no worries (behalve dan het feit dat ik de was doe, vaatwassers uitruim, stofzuig, de was vouw en keukens opruim.. Ik snap dat dit sommigen wel zorgen baart, maar nogmaals, no worries, ook dat gebeurt (meestal) op het laatste moment)! Maargoed, aangezien het alweer 3 weken geleden is dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van het Deense leven en ik met mezelf had afgesproken dat ik het dit weekend toch ECHT zou doen, komt hier dan toch echt weer 'n mooi verhaal! 'n Avondje home alone, het rijk voor me alleen en rust in de tent, dus met 'n bak ijs, 'n kop warme chocomel (rare maar super combinatie) en de laptop voor m'n neus moet het lukken toch? De romantische film op de achtergrond zorgt niet voor een heel hoog tempo, maar beter langzaam dan niet zullen we maar zeggen..

Dus, wat is het laatste dat jullie tot nu toe van me gehoord hebben? Oooow ja, mijn night from hellll! Nou, ik ben zelden zo blij geweest om een bed te zien! Na een paar uurtjes slaap kon ik er weer helemaal tegenaan =) En maar goed ook, want een paar uur later stond het volgende Nederlandse bezoek alweer voor de deur: Menno en Floor (m'n oom en nichtje) kwamen ons verblijden met hun gezelschap! Menno weliswaar maar voor heel eventjes, want die vertrok de volgende morgen alweer heel vroeg voor een kanotripje. Ik had een dagje vrij dus dat betekende natuurlijk 'n echt meidendagje en wat kun je dan beter doen dan.. SHOPPEEEEN!!!! Dus na een heerlijke ochtend uitslapen voor mij en een redelijke vroege morgen voor Floor stapte we in de trein naar Esjberg. Als we naar het richtingsgevoel van Floor hadden geluisterd waren we waarschijnlijk ergens in een of ander gehucht uitgekomen, dus na de eerste bijna omweg hebben we maar besloten om naar mijn feilloze (ahum, maar alles was beter dan dat van Floor, still love you) en uiteindelijk kwamen we levend en wel aan in de winkelstraat =) Allerlei leuke, Deense winkels, maar waar komen wij bij uit? Juist, de H&M, de Vero Moda en de Pieces.. Jao, erg origineel, ik weit 't, maaaaar ik heb me door 'n betrouwbare bron aka mama laten vertellen dat dit allemaal Scandinavische winkelketens zijn, en eentje (welke weet ik niet meer..) zelfs van echte Deens origine!
Eenmaal thuisgekomen met al onze aankopen zochten we in the place to be Ribe een lekker restaurantje waar we ons overgaven aan het heeerlijke knoflookbrood en de jammie pizza's en waar we ook al snel midden in een soap terecht kwamen. Bijna net zo goed als GTST begon 'Pinocchio' gewoon als iedere normale avond in het restaurant. Maar al gauw merkten we dat er de nodige spanningen hingen tussen de barman en barvrouw. Ze draaiden maar wat om elkaar heen, zij giechelend, hij als echte macho man. En toeeeen kwamen de meisjes binnen. Oei oei oei, als blikken konden doden was hij morsdood geweest! Halleluja, onze barvrouw was NOT amused! En toen was het tijd om te gaan: TO BE CONTINUED..

Dinsdag was nichtjesdag! En die begon vroeg, HEEL vroeg, om kwart over 5 welteverstaan -> DRAMA voor Floor! Want ow wat wou ze graag mee maar ow wat wou ze graag uitslapen.. Compromis: gezellig doen om kwart over 5 en dan om 9 uur als Silke naar de opvang was weer naar bed (errug vervelend vond ik dat ;)) Om 12 uur waren we weer zo fris als hoentjes, althans fris genoeg om nog even in bed te blijven liggen en er uiteindelijk achter te komen dat we nog best veel moesten doen in de best korte tijd totdat we Silke weer op moesten gaan halen, dus stress stress stress.. voor niks want we hadden meer dan genoeg tijd maar mijn nieuwe levensmotto is 'Beter te vroeg dan te laat'! Nea, grapje, dat zou te schokkend zijn =) Silke heeft nog even mijn appartement verbouwd en toen waren klaar om naar huis te gaan met de boodschappen om een heeeerlijk avondmaal te gaan bereiden voor de mannen die na hun tripje wel wat powerfood konden gebruiken, en ja, de macaroni met ham en kaas smaakte heerlijk! Dinsdagavond vroeg naar bed om de volgende morgen Menno en Floor weer uit te zwaaien en terug te gaan naar het echte leven.
Leuk nieuwigheidje woensdag: de eerste volleybaltraining! Was erg lekker om weer even iets te doen dat niet nieuw voor me is! Leken me aardige meiden, dus ik ga zeker blijven volleyen =) (Ze waren gelukkig niet super goed hihi en nog belangrijker: niet super groot, thank god)

Na een paar bijkomdagen werd er unaniem besloten om zaterdag met z'n 4en te gaan zwemmen! Dat doet Silke heel graag op de keukenvloer, dus 'Leuk!' dachten we, laten we dat maar eens in het echt gaan proberen! Maar dat leek een beeeetje anders te lopen toen Silke het water zeg.. Het leek er even op alsof we 2 uur lang alleen maar op de kant zouden zitten en Silke droog zouden moeten houden. Gelukkig draaide ze na een tijdje bij toen ze zag hoe leuk de andere kids het hadden in het water en vanaf dat moment kwam de waterrat in d'r los en sindsdien heeft ze het nog vaak genoeg over 'Zwemland'
En nou komt het: diezelfde avond was het dan eindelijk tijd voor m'n eerste 'Ribe-by-night' experience! Tanja had 'n paar van d'r boksmaatjes opgetrommeld voor een heuse kroegentocht! Nooit gedacht dat Ribe zoveel kroegen had haha, de ene nog spectaculairder dan de andere! Geloof het of niet, er was NOG meer te doen dan in mien geleefde Venlauw. Haha, nee speciaal was het niet maar het was wel heel leuk om even het huis uit te zijn en Ribe van een andere kant te zien =) (Het au pair zijn heeft overigens geen goede uitwerking op mijn uitgaan, om 2 uur was ik K.O. en was ik blij dat Tanja ook naar huis wou..)

Zo'n heftige avond vereist natuurlijk een goed herstel dus was het tijd om te gaan bakken! En de keuze is gevallen op de Hemelse chocoladetaart! En geloof me, hij was net zo hemels als dat hij klinkt, en rook, en eruit zag! Dus mama, neave t showe van mien fantastische koakkunste, kin ik met trots zegge: IK KIN AUK NOG BAKKE! Dich hes ech n wonderdochter! En toen we na een kleine week de taart eindelijk op hadden was het natuurlijk tijd voor de volgende taart op Viktor's (Silke's neefje) verjaardag! Het leven hier is echt zwaar..

Verder is er ook eindelijk goed nieuws over mijn registratie als inwoner van Denemarken: ik heb afgelopen donderdag dan eeeeeindelijk de brief ontvangen waarmee ik naar de gemeente kon gaan om daar te horen dat ik volgende week m'n CPR-nummer zou krijgen. Duuuus weer 'n week wachten, maar er is eindelijk wat in gang gezet! Dan kan ik me eindelijk verzekeren, dan hoef ik eindelijk niet meer met god weet hoeveel contant geld rond te lopen omdat ik dan 'n bankrekening kan openen, en best of all dan kan ik eeeeindelijk beginnen met het ontwikkelen van mijn Deens JEEEJ!

Interessante wetenswaardigheden:
1. Er is hier een Fleur de Tweede in de maak! Fleur ik dink detse concurrentie kriegs want Silke eat Remouladesaus met 'n lepel, gen grapje
2. Ik begin me af te vragen of mijn 'huisgenoten' wel bestaan.. Ik begin te vermoeden dat er gewoon iemand is die met 'n afstandsbediening op een paar kilometer afstand gewoon af en toe een muziekje en een lampje aan of uit zet. Er was wel een man die uit een kamer kwam en een brievenbus ging checken, maar deze man was volgens mij 40+ dus ik weet nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden
3. Ik ben erachter waarom ze in Nederland altijd een tekort aan strooizout hebben: ze hebben hier een overschot! Of ze zijn er in ieder geval niet zuinig mee
4. Ze hebben hier een geval dat nog erger is dan Henkjan Smits: het is een zij, een jurylid bij een dansprogramma en heeft niet 1 maar maar liefst 2 of 3 brillen in haar haren. Je hebt altijd baas boven baas
5. Ze drinken hier drank met 38% alcohol in de koffie met suiker tijdens de verjaardagsbrunch van jongens die 5 worden om 11 uur 's morgens en ze voeren het ook aan onschuldige meisjes van 18 die niet weten waar ze aan beginnen
6. De treinen zijn hier nog verschrikkelijker dan in Nederland. Ze komen niet alleen op ongeschikte momenten, maar ze rijden ook nog eens in slakkentempo waardoor je minstens 5 minuten (voor mijn gevoel) voor dat stomme spoor in de regen staat te wachten
Zo, dan weten jullie dat ook weer!

Nog een fijn verhaaltje voor het slapen gaan:
Tanja en Silke kwamen thuis en gewoonte getrouw kroop Silke vanuit haar stoeltje achter in de auto naar de grote stoelen voorin en achter het stuur.
Tanja: 'Ga je rijden?'
Silke: 'Ja!'
Tanja: 'Waar rijd je dan naartoe?'
Silke: 'Naar dromenland!'
Wat 'n pupke is 't toch!

Ik denk dat ik jullie nu wel weer genoeg op de hoogte heb gebracht, en aangezien ik ook erg toe ben aan een enkeltje dromenland brei ik er nu een einde aan!

Heel veel liefs en knuffels en kusjes en al het goeds dat je nog meer kunt bedenken uit Ribe City xxxxxxxxxxxx

P.S. Ik heb nog 2 MEGA wonderen voor jullie:
1. Ik heb een dezer dagen een zak chocoladerozijnen opengemaakt en deze NIET in een keer opgegeten! Wat gebeurt er met de wereld?!
2. Ik heb nog 0 keer te laat geweest!!!! Wat gebeurt er met de wereld 2.0?!

  • 05 November 2012 - 06:18

    Lauren:

    El schat ik weet niet hoe je 't doet! Ik moest vanochtend kwart over 5 op (eenmalig) en dat vond ik al vroeg haha! Binnenkort weer skypen? :D Have fun nog meid en succes! xxxxxxxxx

  • 05 November 2012 - 09:52

    Laura:

    't zou inderdaad behuurlijk schokkend waere as dien nieje motto straks inderdaad 'beter te vruug dan te laat' waas. MAAR, als t al de helft van de tied dien motto wuurt dan haet Denemarken vuul goods met dich gedaon. Al is t maar 't enige!! haha!

  • 05 November 2012 - 14:31

    Mam:

    effe spijbelen op het werk om jouw verhaal weer te lezen. Zo op papier is het nog leuker.
    Wel een paar schokkende bekentenissen, nog maar eens zien hoe lang die duren. Die taart zou ik ook wel eens willen proberen.
    xxx Mam

  • 08 November 2012 - 18:33

    Jannie:

    El, 8 december he, is d'r unne Bday heej in Venlostedje. En beej unne verjeurdaag huurt? Juist, taaaaaart! Bin benieuwd :)

    Xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Esbjerg

Mijn eerste reis

Au pair in Denemarken

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2013

Blond?, zomerblonder, blondst!

03 Februari 2013

Inhaalverhaal

04 November 2012

Denemarken dromenland

14 Oktober 2012

De grote Silke-show deel 2

13 Oktober 2012

De grote Silke-show deel 1
Elke

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 5617

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: