Inhaalverhaal - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Elke Dortant - WaarBenJij.nu Inhaalverhaal - Reisverslag uit Esbjerg, Denemarken van Elke Dortant - WaarBenJij.nu

Inhaalverhaal

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

03 Februari 2013 | Denemarken, Esbjerg

Haaaaaa leve minse!

Zo, het is wel weer eens tijd voor nieuws uit het hoge noorden he? Schandalig lang niks van me laten weten, ik weet ‘t, ik weet ‘t, maar ik ga m’n best doen om jullie weer helemaal bij te praten!
Om te beginnen hoop ik dat jullie allemaal ’n leuke Sinterklaas en fijne feestdagen hebben gehad, en wens ik jullie natuurlijk allemaal een heel gelukkig nieuwjaar (beter laat dan nooit toch?)! Sinds m’n laatste verhaaltje ben ik inmiddels helemaal ondergedompeld geweest in Deense tradities, vetgemest met al het goede dat de Deense keuken te bieden heeft eeeen alweer 2 keer truuk, truuk, truuk in Venlo geweest, want ja ‘Venlo zon stad, zoe besteit d’r maar ein’! Ook is het ‘normale’ leven gewoon verder gegaan, oftewel:
- vroeg opstaan. En als ik zeg vroeg opstaan, dan bedoel ik VROEG opstaan: 5:45. Jao, errug fijn! En beter is ’t nog als Michel op zakenreis is, namelijk 5:15 joehoeeeee! Maar goed dat ik zo’n ontzettend ochtendmens ben..
- vroeg naar bed. Ik ben net ’n bejaarde.
- dagelijkse wandelingen van en naar de kinderopvang. Goed voor de dagelijkse beweging zullen we maar zeggen. Vooral heel leuk als het regent en er een bevriezende en huilende Silke in de kinderwagen zit.. Of sneeuw, ook heel fijn. Want dan rolt de wagen zo lekker NOT!
- de kleine entertainen: Disco Dortant is ’n hit! Muziek aan en dansen maar! Ook de vastelaoves-cd is n goeie, de vastelaovend zit duidelijk toch wel 'n beetje in d'r bloed! We kunnen niet voorbij mijn appartement lopen zonder dat ze met haar grote puppyogen me er weer van overtuigt om toch maar even bij ‘Elke huis’ naar binnen te gaan voor disco en een ‘snoepie’ -> nee zeggen is vaak lastig, maar bij haar is het soms onmogelijk, klein monster. Ook in de auto ontkomen we niet aan de disco: zij het ene oordopje in, ik het andere, muziek aan en dansen maar! Mezelf omtoveren tot sneeuwpop is me ook niet bespaard gebleven, wat je al niet doet voor ’n kind. Samen zwemmen is ook een succes. De eerste keer was het in het begin in absolute no go, maar toen ze er eenmaal inzat toen kon de dag niet meer stuk, en de tweede keer ging ze kopje onder, zonder bandjes en bij wijze van spreken met een salto van de hoge duikplank!
- geëntertaind worden door de kleine = LEUK! Aangezien het paaldansen toch niks is geworden (sorry Fleur, de zuls t van emus anders motte liere), heeft mevrouw speciaal voor mij ’n alternatief bedacht: lantaarnpaaldansen! Ideaal! Kan overal en altijd, beetje genant maar gelukkig doet ze gezellig mee! Ook de dansjes die ze waagt op m’n kamer zijn van hoog niveau: ‘schudden met je billen’ is absoluut de favoriet, vooral voor de televisie aangezien ze zichzelf daar in kan zien. En we hebben hier te maken met een echt multitalent, want ook liedjes zingen kan ze als de beste: ‘As de sterre’, ‘In de manenschijn’, ‘Alle eendjes zwemmen in het water’, ‘Klappen in de handjes’, ‘Sieske’ en noem ze maar op, een keer zingen en het houdt niet meer op! En nou zou ik bijna de belangrijkste vergeten: ‘Zwarte Pieten Stijl’! Haha, danke Lon, dea achtervolgt os nog steeds!
- Deens leren. Jahaaaaa Deens leren, EIN-DE-LIJK! Na weet ik hoe lang wachten kreeg ik dan eindelijk m’n CPR-nummer en kon ik een week later beginnen met de cursus. Nou, det waas mich wat, wat n taaltje.. Ik denk dat je het het beste kunt omschrijven als een kruising tussen Fries en een spraakgebrek. Ze slikken alles in en wat ze niet inslikken klinkt alsof ze het beter wel in hadden kunnen slikken. Lezen en schrijven is nog tot daaraan toe, maar de uitspraak, praot mich d’r neet van.. ‘n ‘d’ is hier niet altijd n ‘d’ maar ook wel eens een ‘zachte d’ die klinkt als een ‘l’ maar die je absoluut geen ‘l’ mag noemen want dat is het echt niet, het is een ‘zachte d’.. Snappen jullie het nog? Nou, ik niet! En dit is nog maar een van de vele voorbeelden! Maar verder is het wel leuk (wie had dat gedacht dat ik nog eens zou zeggen dat school leuk was..)! Ik ga 3 dagen in de week van 8 tot half 2 naar school, best intensief dus en je leert dus ook heel veel en heel snel. Een andere zeer aangename bijkomstigheid is dat ik veel nieuwe mensen heb leren kennen: leuke mensen, minder leuke mensen, rare mensen, enge mensen, maar in ieder geval heel veel mensen. Nadeel is dat er zich een hele Koerdisch/Syrisch/Arabische gemeenschap op school heeft ontwikkelt die allemaal willen facebooken en thee willen drinken: uhmmmm laot mich eff dinke.. Nea danke! Volgens mij hebben ze sowieso ’n schroefje los want zo gauw ze de klas ik komen, maken ze het raam open en trekken ze hun jas aan, ongeacht het weer oftewel, lekker koukleumen veur mich.. Er is ook een overschot en Poolse en Russische mensen, maar die zijn minder vervelend buiten het feit dat je ze non-stop overal bovenuit hoort, maar daar valt priiiima mee te leven in vergelijking met de ‘meisje meisje wat is je facebook’ gevallen =) Verder nog een opvallend ding over de school: te laat komen mag, niet komen mag, alles mag. Dus nu ik eindelijk een geldig excuus heb om ’s morgens te laat te komen op school, namelijk Silke naar de opvang moeten brengen, MAG het gewoon! Heb ik weer..
- koken. Tot nu toe alleen nog maar succesverhalen: ze vonden het lekker en ik heb nog niemand vergiftigd, go me!
- poetsen. Hier heb ik verder niks zinnigs of leuks over te zeggen.
- Deense kilo’s eraf sporten, want dat is HEEL hard nodig. Ik heb nog niet op de weegschaal gestaan maar die ga ik ook zo veel mogelijk vermijden zolang ik hier ben want al die snoepjes, taarten, koekjes en andere Deense specialiteiten laten hun sporten achter oei oei oei. En dan vooral kerstkilo’s, kom ik later op terug.. Maargoed, het boksen gaat nog steeds prima, maar het volleyen was helaas niet zo’n succes.. Na een maand was er van een ‘team’ van 8 meiden waarvan de helft nooit op kwam dagen zonder af te melden en waarvan van de 2 trainingen er minstens 1 uitviel, niet zo veel meer over: namelijk 3 meiden, inclusief mij, en een trainer. En toen hielden die andere 2 meiden het ook voor gezien en was het me, myself and I.. Best team ever! Funny fact: sindsdien train ik met de mannen mee als one of the guys! Veel leuker, veel meer actie en welke vrouw klaagt er over een heel team mannen?
- en ga zo maar door!

Maar ook waren er de speciale dingen, te beginnen met Sinterklaas. Dat vieren ze hier niet dus dat was vrij nieuw voor Silke. In het begin vond ze het ook maar niks, na maar liefst 3 liedjes van de sinterklaas-cd moest er een andere op en ’n liedje zingen voor Sinterklaas zat er al helemaal niet in. Toch maar de schoen gezet met een wortel en een bakje water, en toen er ’s morgens een cadeautje in de schoen zat leek het weer helemaal goed te zijn, totdat.. ze erachter kwam dat het paard de wortel het opgegeten! Oh nee oh nee wat ’n ellende! Want dat paard mocht toch niet zomaar binnen komen? Nou goed, een week later, weer de schoen zetten, maar no way dat er een wortel in mocht hoor! Lullen als brugman en uiteindelijk een stukje brood NAAST de schoen mogen leggen en moeten beloven dat het paard niet binnen zou komen maar dat Zwarte Piet het stukje brood mee naar buiten zou nemen voor het paard. Raar kind! Wel een succes was ‘Het Sinterklaasjournaal’ dat we lekker iedere avond samen hebben gekeken, gezellig!
Eigenlijk zouden we met z’n allen naar Venlove gaan om Sinterklaas en de verjaardag van Michel en mij te vieren, maar daar was het weer het niet mee eens.. Bijna had het voor iedereen het roet in het eten gegooid, maaaaar gelukkig hadden Michel en Tanja voor mij toch nog een oplossing: ze zouden me op de trein zetten! Dus met supergoede zin stond ik om 5 uur ’s morgens op m’n verjaardag op om naar de trein gebracht te worden voor truuk, truuk, truuk naar Venlo deel 1. Treinreis ging super soepel, op 6 uur en n kwartier maar ’n kwartiertje vertraging, daar konden ze in Nederland nog wat van leren! Maaaar, natuurlijk te vroeg gejuicht.. Super leuk weekend gehad en iedereen weer gezien, maar ik vond het ook helemaal niet erg om weer terug te gaan (zeker met het vooruitzicht dat we met de kerst waarschijnlijk nog ’n keer zouden komen, en nu wel met z’n allen om toch nog Sinterklaas te vieren)! Mama me weer op de trein gezet, en toen begon de ellende.. In plaats van 6 uur bijna 12 uur gereisd door de achterlijke weersomstandigheden. Dus NS, troost je, ook in Duitsland en Denemarken kunnen ze er niks van!
Toen Silke langzaamaan ook een beetje op begon te warmen voor de Sinterklaasmuziek, was het alweer bijna kerst en kwam de kerst-cd van Bert en Ernie uit de kast, die we nu allemaal woord voor woord mee kunnen praten.. Kerst is hier HET feest van het jaar, en net zoals bij ons de pepernoten al in september in de winkel liggen, staan hier de kerstbomen al in oktober. Ze doen hier niet aan lootjes trekken ofzo, nee, iedereen koopt gewoon voor iedereen cadeautjes. Prima, ik op jacht naar cadeautjes, sneeuwstormen overwonnen, kunstwerken gemaakt van m’n cadeautjes, koekjes gebakken (we zitten nog steeds in Denemarken dus dat kan natuurlijk niet missen), alles versierd, we waren allemaal klaar voor Kerstavond! We waren met z’n allen uitgenodigd bij de broer van Tanja. Kerst’avond’ begon al om 2 uur met gehaktballen aka frikadellen (de beste gehaktballen die ik OOIT gehad heb) en brood. Toen kwamen de koekjes en het snoep. Toen was er een kleine pauze van het eten om even naar de kerk te gaan. ’n Heel schattig kerkje met ’n torentje van waaruit de vrouwelijke priester het kerstverhaal vertelde, in het Deens.. Het was ook nog lekker warm en donker in de kerk, dus na niet al te lang zat Michel naast me te slapen haha! Maargoed, toen liepen we terug naar huis en toen we binnenkwamen kwam de geur van heeeeerlijk eten ons al tegemoet. Traditioneel Deens kerstdiner: gans en eend met gekaramelliseerde en normale aardappelen en rode kool salade. In 1 woord: JAMMIEEEEE!!!!! Traditioneel toetje: ris a la mande. Een hele grote schaal met een soort van rijstepap maar dan beter met fruit- of karamelsaus erover en 1 amandel erin. Degene die de amandel in z’n kommetje heeft krijgt een cadeautje. 3 keer raden wie de amandel had.. JAAAA, ik! Met m’n cadeautje kan ik lekker alles leren over het Deense nieuws van het afgelopen jaar joepieeee haha! Na het eten konden de kids niet langer meer wachten en kwamen de cadeautjes tevoorschijn. Ik was vantevoren gewaarschuwd dat het een belachelijk hoeveelheid zou zijn, maar hiervoor kun je niemand waarschuwen: ik heb nog NOOIT zoveel cadeautjes bij elkaar gezien en dat gaat ook NOOIT meer gebeuren! Uit alle plastic zakken, kasten, hoekjes, kamers en auto’s kwamen cadeautjes. We zijn volgens mij wel 3 uur non-stop bezig geweest met cadeautjes uitpakken.. Maar voor het uitpakken was het eerst tijd voor nog een fijne Deense traditie: ‘dansen’ om de kerstboom.. Ik noem het liever ‘hand in hand rondjes lopen en liedjes zingen’ om de kerstboom, maar dat zal wel aan mij liggen.. Wel ’n super Kerstavond gehad =)
Daarna was het tijd voor truuk, truuk, truuk naar Venlo deel 2. Met een auto, weer vol met cadeautjes, op weg naar Venlo. Weer een heerlijk weekje gehad met heel veel vriendinnen en gezelligheid, Oud & Nieuw dat natuurlijk goed gevierd werd en engeltje Silke dat zich weer voorbeeldig gedroeg bij andere mensen haha! Daarna weer truuk, truuk, truuk naar Ribe met ’n lichte buikgriep die na een dagje shoppen in Esbjerg omsloeg naar gewone griep, feest! Maar ik leef nog, no worries =)
Na een ontzettend ongezonde december zijn we met z’n allen aan het lijnen gegaan: geen snoep en alcohol meer, minder vet en meer groenten en fruit. Niks voor mij dus maar goed dat ik het niet alleen hoef te doen want anders komt er nog minder van dan dat er nu al van komt haha!
Verder is er volgens mij niet zo heel veel bijzonders gebeurd! Wel een paar dingen die ik jullie niet kan onthouden:
- Silke vindt me groot =) She know how to make my day
- Ik kreeg de schok van m’n leven toen ik dacht dat ik onze evil ex-coördinator zag in de kapsalon. Vals alarm, gelukkig..
- Ik heb de 2 grootste culinaire overwinningen van m’n leven behaald: ik heb leverpastei en varkenshart gegeten EN IK LEEF NOG!!!!
- Silke is n luxepoes: ze wil constant massages

Verder heb ik nog een leuke Silke-quote voor jullie:
Ze zei dat het haar verjaardag was, en toen Michel vroeg hoe oud ze dan werd zei ze vol overtuiging: ‘Ik word GEK!’ Uh, jao is auk!
Ik hoop dat ik jullie hiermee weer een beetje heb bijgepraat en ik zal heeeeel erg m’n best doen om jullie dit keer niet weer zo lang te laten wachten op een verhaaltje haha! Hele dikke kus uit regenachtig en grijs (bleh) Ribeeeee xxxxxxxxxxx

Ik hoop jullie allemaal volgende week te zien in Venlo stedje want de vastelaovend kin neet zonder mich, dus ik zeg teage ug ik bin d’r beej!

En het regenachtig en grijs neet ik terug, ik kijk net uit het raam het lijkt meer op prutsneeuwachtig en grijs, altied leuk =) Dacht dat we daar nu wel klaar mee waren, maar het weer hier is nog onvoorspelbaarder dan in Nederland, gister was het nog zonnig en droog en SNEEUWVRIJ, en nou weer dit weer ole

  • 03 Februari 2013 - 20:55

    Loes:

    het lange wachten is beloont, als geneeskunde niet lukt kun je altijd nog colums gaan schrijven voor de krant. Het verhaal rond je aanmelding heb ik gemist, maar ik snap dat je daar niemand mee lastig wilt vallen. En de Zumba?? Er is nog veel meer, maar dat zal dan de volgende keer wel komen.

  • 04 Februari 2013 - 09:33

    Elke:

    Och jao zou ik dat bijna vergeten! Nou ja, 't inschrijven was ik ook liever al vergeten, ik denk dat ik dat 'n beetje heb verdrongen.. Ik kan er een ding over zeggen: ELLENDE!
    En zumba is nieuwe hobby numero uno haha geweldig! Goed voor de conditie en zeker ook voor de buikspieren want ik lig de helft van de tijd dubbel van het lachen: 'n groep van ongeveer 50 vrouwen/meiden van 12 tot 80 die 'n uur lang vooral met hun kont staan te schudden, 2 instructrices van 'n jaar of 50 met 'n beetje hippiestijl, 1 homo met net 'n beetje overgewicht en 'n krankzinnige vrouw die alle liedjes meezingt zodat je ze aan de andere kant van de zaal kan horen, ongeacht de taal waarin het liedje gezongen is haha: HEERLIJK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Esbjerg

Mijn eerste reis

Au pair in Denemarken

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2013

Blond?, zomerblonder, blondst!

03 Februari 2013

Inhaalverhaal

04 November 2012

Denemarken dromenland

14 Oktober 2012

De grote Silke-show deel 2

13 Oktober 2012

De grote Silke-show deel 1
Elke

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 5618

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: